Her er nogle vigtige elementer i konceptsalg:
Forståelse af kundens behov:
Konceptsalg er at forstå kundens behov og udfordringer ved at lytte aktivt og stille dybdegående spørgsmål. Dette hjælper med at identificere, hvilke koncepter eller ideer der bedst kan imødekomme deres behov.
Udvikling af konceptet:
Når behovene er identificeret, skal konsulenten udvikle et koncept eller en idé, der kan løse kundens udfordringer og opfylde deres mål. I den sammenhæng skader det ikke at tænke innovativt og kreativt for at skabe en unik løsning.
Præsentation af konceptet:
Konsulenten skal præsentere konceptet, hvor fordelene, værdien og potentialet for kunden synliggøres.
Afklaring af spørgsmål:
Kunden kan have spørgsmål, undring og sågar indsigelser om konceptet. Konsulenten besvarer og godtgør og levere relevante oplysninger, case-studier eller referencer. Alt sammen for at understøtte og bevidstgøre kundens udbytte ved konceptet.
Skræddersyede løsninger:
Konceptsalg indebærer ofte at tilpasse løsningen til kundens specifikke behov og krav. Konsulenten skal være fleksibel og i stand til at tilpasse konceptet for at imødekomme kundens unikke situation.
Forhandling og lukning:
Når konceptet er præsenteret og diskuteret, kan der være behov for forhandlinger omkring pris, levering, implementering osv. Konsulenten skal være dygtig til at finde en løsning, der er tilfredsstillende for både kunden og virksomheden. Altså vind-vind-situation.
Opfølgning og support:
Efter salget skal Konsulenten fortsætte med at yde support og opfølgning for at sikre, at konceptet implementeres korrekt og opfylder kundens forventninger. Dette kan omfatte træning/Uddannelse, support eller yderligere tilpasninger af konceptet.
Konceptsalg kræver en dyb forståelse af kundens behov, evnen til at tænke innovativt og kreativt, gode kommunikations- og præsentationsevner samt evnen til at tilpasse løsninger til individuelle kunders behov. Det fokuserer på at skabe værdi og løse problemer for kunderne ved hjælp af koncepter og ideer, der går ud over traditionelle produkter og tjenester.
Vi hjælper gerne til at få gode løsninger i drift.
Kontakt os på info@clwa.nu eller direkte til undertegnede på clwa@clwa.nu eller besked her på linkedIn
Konceptsalg har været et vigtigt og godt “værktøj” for mig i mange år. En model, hvor det handler om sammen, (relationer mellem kunde og konsulent ), at finde frem til den optimale løsning for kunden.
Claus Warming
CLWA Holding
clwa@clwa.nu
#kommuner#erhverv#virksomheder#Koncept#bæredygtighed#relationer